Peter Gustafsson trimtips

Vid trimdagen i Långedrag (Göteborg) delade Novamästaren och kappseglaren Peter Gustafsson med sig av sina trimtips. Här finns mycket att göra även för semester- och cruisingseglaren. Och roligt!
Skriv ut och ta med ombord!

- Flytta fram mastfoten så att centrum på masten ligger 185 mm från mastskottet (se separat beskrivning).
- Sätt i togglar eller förläng förstaget så att masten hamnar i bakkanten på hålet i däck (endast tunn gummiplatta).
- Sätt an toppvanten till ~15% av brottlast
- sätt an undervanten så att masten blir rak (= betydligt mindre än toppvanten).
- Sätt på fiolstag för att få kontroll på kaltoppen. Dessa skall endast sättas an, ej sträckas.
- Häckstaget bör ha bra utväxling (minst 1:10) och bör kunna justeras lätt.
- hissa inte seglen för hårt. Bättre med lite lösrynkor.
- Kör helst med 110% fock eller liknande. Ej genua.
- Skota focken på ny skena (eller dra in skotet) så att skotpunkten hamnar strax innanför & framför grabbräcket (se separat beskrivning).
- Trimma focken relativt hårt. Se till att alla telltales lyfter ungefär samtidigt när man lovar. Detta lägge markeras på spridaren som ett "maxläge". Sätt ytterligare 2 märken utanför detta med 10 cm mellanrum. Mittenläget blir då ett standarläge som man kan ha som utgångs punkt (återkommer med exakta mått på dessa märken). Det yttersta blir ett märke för mycket lätt eller hård vid då man vill ha mer twist.
- Vagna upp storskotet i lovart. Max på en kort skena, eller till bänk-kanten på en lång. Skota hårt men se till att den översta telltalen (den vid topplattan) fladdrar mesta delen av tiden. Vid platt vatten och bra vind då man vill ta höjd kan den få försvinna nästan helt. Vid lätt vind skall den vara ute helt.
- När det blir tungt eller kommer byar, ta hem i häckstaget (skall vara helt löst annars) för att plana ut och twista storen samt sträcka förstaget. Först när häcken är max hemtagen släpper man på skot eller vagnar ner. Justering bör göras på både stor och fock samtidigt.

- I hårdare vind släpper man på skoten för att få mycket twist på både fock och stor. Styr lite lägre för att hålla fart.
- När man styr kan det ibland kännas lite "dött" på kryss, som man tappar känslan. Detta kan vara snabbt! Kolla på loggen.
- Hitta några enkla saker att trimma: fockskot, storskot & häckstag. Lägg sedan tiden på vindskift, taktik och annat som gör större skillnad än 2 cm på uthalet.

Kolla också in sidan med Polardiagram.

Bilden från trimkvällen i Stockholm. bommen mitt i båten, lätta skot. Notera placeringen av skotskenan på rufftakete som skapar ett helt segelplan, vilket ger bättre höjd och fart. Foto: C-H Segerfeldt

Notera det rundade akterliket. Det ger flera kvadratmeter till och är helt inom klassreglerna. Liket tar i akterstaget, men efter tre års mycken användning märks inget slitage på seglet på grund av detta. Foto: C-H Segerfeldt

Den här bilden på Peter Gustafssons "Blur" är tagen vid Hermanö Runt. Storen är vagnad upp så att bommen är mitt i båten. Focken har skotpunkten på rufftaket för att minska spalten och därmed vinna höjd. Sex gastar sitter lugnt i lovart.. Foto: Allan Förberg, skota.se