Ett 25-tal medlemmar kom till Novaförbundets uppskattade höstträff måndagen den 11/11-2019. Höstträffen var en kombinerad träff med studiebesök på Stockholmradio/Sjöassistans samt Segel&Riggtrimstips av segelmakare Per Lindforss.

Vi fick möjlighet att se och höra hur verksamheten för Stockholmradio och Sjöassistans fungerar. Ett studiebesök som passade bra i tid då det är lågsäsong är det inte så hög trafikbelastning och många anrop.

Många intresserade frågor ställdes från besökarna.

I samband med fikat fortsatte Per Lindforss med en uppskattad presentation med Segel&Riggtrimstips.

Vi fick här info om hur hur en segelmakare designar seglen för att passa båtens rigg samt hur man bör, och inte ska, hantera sina segel.

Per berättade vidare om olika segeldukar och kvalitéer och vilken uppsättning segel som är bra att ha.

Dessutom fick vi många trimtips för att båten ska gå fortare, kryssa bättre och förhoppningsvis luta mindre.

Många, och åter många frågor ställdes innan vi gemensamt lämnade de trevliga lokalerna i Garnisonen på Östermalm där StockholmRadio/Sjöassistans har sin verksamhet.

Bli medlem du också för att få inbjudan till kommande aktiviteter!

Novaförbundets styrelse genom Jörgen Fredriksson, ordförande