Novamästare
Novaförbundets strävan är att medlemmar i hela landet ska kunna kappsegla på sina respektive hemmavatten och ändå delta i en inbördes tävlan. Då kan vi utse en Novamästare varje år. Novaförbundets vandringspris, en halvmodell av Novan, överlämnas till mästaren samt prissumman 1500 kr.

• Vem kan delta - Alla Novor som följer klassregeln.
  • Vilka seglingar räknas - Alla kappseglingar sanktionerade och utlysta av nationellt seglarförbund och/eller båtklubb eller liknande
  • Hur många seglingar räknas - Du får räkna dina tre bästa resultat från aktuell säsong
  • I vilka klasser kan man ställa upp - Entyp eller handikappklass (SRS, ORC, IMS m.fl.
  • Hur räknas poängen?

1. Upp till 10 anmälda i klassen: P = (A-1-PL)x1,5
2. Fler än 10 anmälda i klassen: P = 15+(1-PL)*(15/A)

A = Antalet båtar anmälda till start i klassen
PL = Placering enligt arrangerande klubbs resultatlista
P = Erhållna poäng i Novamästerskapet

• Vid lika poäng vinner den som:
    1. Slagit flest båtar i de räknade seglingarna
    2. Skaffat flest poäng i entypsseglingar

Novamästare genom åren hittar du här.

Cruisingmästare
Cruisingmästare blir den som seglat längst under semestern eller vid ett sammanhängande tillfälle. Det innebär att man i loggboken (den är ju alltid ett pålitligt dokument) noterar loggens ställning vid start respektive avslut. Skicka sedan in dessa noteringar tilll Novaförbundet: info@novaforbundet.se

Skeppare eller gast på den vinnande Novan får sedan presentera sin säsong vid ett Novamöte. Både i ord och bild. Så nu kan alla Novor vara med och tävla. Förutom äran belönas Cruisingmästaren med prissumman 1500 kr.

Cruisingmästare genom åren hittar du här.

Årets Innovatör
Årets Innovatör belönar den medlem som har presenterat en ny teknisk lösning, ombyggnad eller liknande i båten. Bidragen i form av en kort beskrivning i text samt bilder skickas till info@novaforbundet.se. Det vinnande bidraget utses genom omröstning vid Novaförbundets årsmöte. Förutom äran belönas Årets Innovatör med prissumman 1500 kr.

Årets Novabild
I Novaförbundets fototävling kan alla medlemmar delta och skicka in sina bilder. Enda kriteriet för tävlingsbidragen är att en Albin Nova ska finnas med på bilden. Tävlingsbidragen skickas till info@novaforbundet.se. Det vinnande bidraget utses genom omröstning vid Novaförbundets årsmöte. Förutom äran belönas Årets Novabild med prissumman 1500 kr.

Samlade Novabilder finns här