Rapport från årsmötet 2016

Novaförbundets årsmöte hölls lördagen 12 mars i samband med mässan "Allt för sjön", i Stockholm.

Inbjuden föredragshållare till årsmötet var Fredrik Söderholm från Benns Mast&Båttillbehör som

berättade om hur man vårdar riggen och vilka punkter på Novans mast som man bör vara uppmärksam på.
De närvarande medlemmarna fick lyssna till ett väldigt intressant föredrag, pedagogiskt av Fredrik som visade upp "rekvisita" i form av olika riggdetaljer som är extra utsatta och där en skada kan leda till rigghaveri.
Ett utförligare referat av föredraget finns här.

Som tack för det fina föredraget överlämnades en Novavimpel till Fredrik.

Rapport från årsmötet 2015

Novaförbundets årsmöte 2015 hölls den 7 mars i Stockholmsmässan lokaler. Glädjande nog var uppslutningen vid årets möte var betydligt bättre än tidigare år.

Förhoppningsvis är det en trend som håller i sig framöver. Vid mötet utsågs årets vinnare i Fototävlingen respektive Innovatör, se längre ned på sidan.

Till mötet var Pär Lindfors inbjuden som föredragshållare. Pär driver "Lindfors Segelmakeri" och var tidigare en framgångrik kappseglare med sin Albin Nova.

Pär seglar inte längre Nova men har förstås många tips om hur man bäst trimmar en Nova.

Nummer ett är att rätt val av segelduk. Moderna laminatmaterial passar bra både för cruising och kappsegling. Det är också väldigt viktigt att vårda seglet. Lägg på kapellet när seglingen är klar för dagen.

I valet av undanvindssegel är Pärs uppfattning att en spinnaker är effektivare än en gennaker på Novan. På en båt som kommer upp i planing är gennaker rätt val men Novan släpper inte vattnet på det sättet.

Följande trimåtgärder rekommenderas av Pär;

• Luta masten genom att flytta fram mastfoten.
  • Förläng förstaget
  • Sätt en skotskena för focken på rufftaket alternativt arrangera ett inhal
  • Montera ett fiolstag på masttoppen¨
  • Sätt upp ett polardiagram på skottet
  • Se till att du har säkerhetsutrustning på båten

Fler trimtips för Novan finns här

Pär Lindfors

Novaträff hos Bodings Segelmakeri, november 2015

Det var femton av Novaförbundets medlemmar som mötte upp hos Bodings segelmakeri i Handen, den 11;e november.

Jonas Boding inledde kvällen med att berätta om familjeföretaget som grundades av Jonas far, Ingemar Boding, i mitten av sextiotalet.

Dagens segeltillverkning är en högteknologisk bransch och flera av de stora segelloften ligger idag i Kina där Bodings idag har sin tillverkning. Segelmakarens arbetsverktyg är idag inte en symaskin

utan främst avancerade datorprogram med vilket man designar seglet.

Jonas fortsatte med att berätta om de nya laminatseglen som ger nya möjligheter till högpresterande segel både för cruising och kappsegling. Till Novan ville Jonas också rekommendera ett Code-segel.

Ett sånt segel är ett bra komplement för dem som lagt undan den gamla genuan och nu bara seglar med fock och eventuellt en spinaker.

Det blev en trevlig kväll med bra diskussioner och många frågor och svar.

Rapport från årsmötet 2014

Till vinnare i fototävlingen ”Årets Nova-bild 2012” utsågs Tommy Richardsson bild - Tre Novor vid Västra Stendörren. Grattis Tommy!

Till vinnare i fototävlingen "Årets Innovatör" utsågs Morten Sollerud. Grattis Morten!

David Israelsson utsågs till "Årets Cruisingmästare. Grattis David!

Prestationerna på kappseglingsbanorna var under 2013 mycket blygsamma bland förbundets medlemmar och därför utsågs heller ingen Novamästare för år 2013.

Auktoriserade besiktningsmannen Stephan Birke var inbjuden föredragshållare och han delade med sig av sina tips och erfarenheter från besiktningar av äldre båtar.

Rapport från årsmötet 2013

Novaförbundets årsstämma hölls den 9:e mars och liksom tidigare år hölls stämman i samband med båtmässan ”Allt för sjön”.

Mötet inleddes med en tyst minut för att hedra minnet av Peter Norlin som gick bort i december 2012.

Inbjuden föredragshållare var Jocke Schedin från True Heading. Jocke höll ett mycket intressant och lärorikt föredrag om AIS-systemet med vars hjälp fartyg automatiskt kan utbyta information om position, kurs och fart. Apparater för att kunna ta emot och sända AIS-information börjar nu bli allt mer vanliga även i fritidsbåtar. Om man bara vill kunna se var andra fartyg befinner sig räcker det med en AIS-mottagare för ett par tusenlappar men vill man även kunna sända ut sin egen position behöver man investera i en dyrare så kallad AIS-transponder. Mer information om AIS kan man hitta på True Headings hemsida.

Till vinnare i fototävlingen ”Årets Nova-bild 2012” utsågs Peter Joutsis bild - Quality never goes out of style - när han tillsammans med hustrun firade ”Silverbröllop” med deras Nova. Peter passade också på att vid samma tillfälle tillsammans med sin hustru fira deras 32:a bröllopsmiddag. Grattis Peter!

Novamästare 2012 - skickligaste NOVA-kappseglaren - blev Leif Danielsson. Grattis Leif!

Inga tävlingsbidrag hade inkommit till förbundets övriga priser för Cruisingmästare respektive Årets Innovatör.

Årsmötet antog ett förslag från styrelsen att ändra klassreglerna så att antalet segel under tävling begränsas till tre stycken försegel och ett storsegel.

Årsmötet beslöt också att särskilt att rekommendera följande seglingstävlingar; Lidingö Runt, ÅF Off Shore Race (Gotland Runt), Tjörn Runt samt Ven Runt.

Rapport från årsmötet 2012

Novaförbundets årsstämma hölls den 10:e mars och som brukligt hölls stämman i samband med båtmässan ”Allt för sjön”.

Inbjuden föredragshållare var Anna Friis från Svenska Kryssarklubben. Anna berättade om kryssarklubbens olika aktiviteter som till exempel eskadersegling i Stockholms ytterskärgård eller lite längre seglingar till mål på andra sidan Östersjön som Sankt Petersburg. Kryssarklubben arrangerar också seglarskolor för ungdomar men även för vuxna.

Till vinnare i fototävlingen ”Årets Nova-bild 2011” utsågs Tommy Richardsons bild från en spontan Novaträff. Grattis Tommy till ett presentkort.

Även tävlingen Årets Innovatör 2011 avgjordes under årsmötet och Håkan Brännlunds bidrag om en enkel installation för tömning av septitanken via däck vann omröstningen. Grattis Håkan till ett presentkort.

Under årsmötet diskuterades även ett förslag från styrelsen att en matrikel över förbundet medlemmar ska sammanställas. Mötet tillstyrkte förslaget och en matrikel kommer att läggas upp på Novaförbundets lösenordsskyddade sidor. Endast de medlemmar som gett sitt medgivande kommer att läggas in i matrikeln.

Rapport från höstmötet 2011

Novaförbundets Höstmöte hölls Lördagen 14 november på Älvsjömässan. Till mötet var Ola Lemerhuis från Centerline inbjuden för att tala om vad man bör tänka på innan man gör ett motorbyte. Centerline är återförsäljare av b.la. Nanni marindieselmotorer , propellrar m.m. och har verkat länge inom branschen. Ola gav ett mycket intressant och initierat föredrag där han bla. tog upp följande;

Framdriften av båten bestäms av motor tillsammans med propeller och dessa två komponter måste anpassas till varandra. Som en tumregel gäller att motorstyrkan bör vara 3-6 hk/ ton. Omräknat för Novan ger det att motorstyrkan bör ligga i intervallet 13,2 - 26,4 hk.

När det gäller valet av propeller finns det många parametrar att ta hänsyn till; Fast, folding eller flöjel propeller? Två- eller trebladig propeller? En tvåbladig propeller har en högre verkningsgrad i vattnet än en trebladig propeller men kräver en större bladdiameter.

I samband med ett motorbyte bör man också se över och eventuellt byta axelkoppling, slangar och skrovgenomföringar, ljuddämpare samt reglage och kablar.

Ola från Centerline

Rapport från årsmötet 2011

Novaförbundets årsstämma hölls den 12:e mars och som brukligt hölls stämman i samband med båtmässan ”Allt för sjön”. Protokoll från årsmötet finns att läsa här.

Inbjuden föredragshållare var Martin Angsell som förutom att vara ägare till Nova nr. 115 är en mycket meriterad kappseglare. Till professionen jobbar han som segelmakare på North Sails och gav en mycket intressant och initierat föredrag om bl.a. de nya segelduksmaterial som kommit de senaste åren. Martin delade också med sig av sina tankar hur Novans segel och rigg ska trimmas för bästa resultat. Ett av Martins råd var att förse masten med ett fiolstag för att styva upp den kala masttoppen. Utan ett fiolstag alternativt backstag så är det omöjligt att med häckstaget sträcka upp förstaget vilket för till följd att förseglet ”saggar” på kryssbogar och båten tar inte den höjd som den borde. Om man monterar ett backstag måste man dock tänka på att se till att ha tillräcklig utväxling i häckstagets talja för att verkligen kunna krumma masten och sträcka förstaget. Från styrelsen hoppas vi att Martin har möjlighet att medverka i kommande medlemsträffar för att ge oss ytterligare tips.

Till vinnare i fototävlingen ”Årets Nova-bild 2010” utsågs Bo och Lillemor Liljegrens bild ”Nova i regn”. Grattis Bo och Lillemor till ett presentkort på 1000 kr.

Martin Angsell

Rapport från Novaförbundets höstmöte 2010.

Novaförbundets höstmöte hölls lördagen 13 november på Älsjömässan. Mötet inleddes av dagens föredragshållare, som var ingen mindre än Peter Norlin. Peter, som ju är en legend inom svensk segling och konstruktör av ett stort antal båtar, har som bekant även konstruerat Albin Nova. Peter berättade om hur det hela började med en framskjuten placering i Gotland Runt i en Fingal, och hur det så småningom ledde fram till succén med Scampi, och därefter en lång rad andra framgångsrika båtar. Peter berättade att han egentligen såg Novan som en stor och bekvämare Express. Att Novan är en båt som duger för både cruising och racing håller nog de flesta Novaägare med om. För er som missade föreställningen, och alla andra förstås, finns allt att läsa i boken ”Rena linjer, ren segling: Peter Norlin och hans båtar” av Björn Jörnstedt. Den går att hitta på Adlibris.com eller Bokus.com till priset av 209:- ungefär.