Novaförbundets årsmöte hölls lördagen 11 mars i samband med mässan "Allt för sjön", i Stockholm.

Protokoll från årsmötet finnas att läsa här.

Inbjuden föredragshållare var Lars Isberg från L.I.M.E. Power som berättade för de 15 närvarande medlemmarna om fördelarna med att använda litiumbatterier (LiFePO4) i båten i stället för traditionella blybatterier. Litiumbatterierna är visserligen dyrare i inköp men livslängden är betydligt längre än för blybatterier. Den största fördelen enligt L.I.M.E. Power är dock att litiumbatteriernas avsevärt bättre prestanda gör att man i princip kan glömma bekymret med begränsad batterikapacitet.

Lars Isberg från L.I.M.E. Power höll ett föredrag om användning av litiumbatterier i fritidsbåtar

Under Novaförbundets årsmöte, lördagen 11 mars, utsågs vinnarna i Novaförbundets tävlingar.

De vinnande bidragen belönas med 1500 kr.

Fototävlingen
Det vinnande bidraget hade skickats in av Mike Lithgow i Nova 242- Nightowler. Grattis Mike!

Årets Innovatör
Håkan Svanberg och Hans Kjellberg delar på priset för Årets Innovatör. Grattis Håkan och Hans.

Novamästare
Sist men inte minst så utsågs Martin Olsson till årets Novamästare. Martin deltog framgångsrikt i flera, stora kappseglingar 2016. Martin fick ta emot förbundets vandringspris till årets Novamästare. Grattis Martin!

Ordföranden överlämnar vandringspriset till Novamästaren Martin Olsson (Martin till vänster).